7.1.6. Fastlæggelse af retningslinjer/principper
Samarbejdsudvalget kan fastlægge retningslinjer eller principper for arbejdspladsens arbejds- og personaleforhold, jf. samarbejdsaftalens § 6.
Fastlæggelse af retningslinjer er begrænset til ledelsens ansvars- og kompetenceområde, jf. afsnit 7.1.3 om rammerne for samarbejdsudvalgets arbejde.
Hvis en af parterne ønsker det, skal der indledes drøftelser om at fastlægge retningslinjer.
Det kræver enighed mellem parterne i samarbejdsudvalget at fastlægge retningslinjer. Kan der ikke opnås enighed, fastsætter ledelsen de nødvendige retningslinjer. Det er brud på samarbejdsaftalen, hvis der ikke udvises positiv vilje i forsøget på at nå til enighed.
Alle retningslinjer skal være skriftlige.
Hver af parterne kan opsige fastlagte retningslinjer med 3 måneders varsel. Inden opsigelsen skal samarbejdsudvalget forsøge at ændre de hidtidige retningslinjer på en måde, som er tilfredsstillende for samarbejdsudvalgets parter, jf. samarbejdsaftalens § 6, stk. 7.