7.3.8. Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
AMO'en skal både arbejde på et overordnet, strategisk niveau og løse daglige, operationelle opgaver.
De overordnede opgaver består bl.a. i at:
- planlægge, lede og koordinere institutionens samarbejde om sikkerhed og sundhed
- rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i institutionens strategiske ledelse og daglige drift
- deltage i udarbejdelse af institutionens arbejdspladsvurdering.
De daglige opgaver består bl.a. i at:
- varetage og deltage i aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici
- deltage i planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet
- kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige
- påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed.
En AMO i ét niveau skal varetage både de overordnede og de daglige opgaver. Er AMO'en i to niveauer, skal arbejdsmiljøudvalget varetage de overordnede opgaver, og arbejdsmiljøgrupperne skal varetage de daglige opgaver.