19.8. Arbejdstidsloven

I lbekg. 982 12/08/2024 om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet (arbejdstidsloven), er det, med henblik på at sikre overholdelse af gældende regler om daglig og ugentlig hviletid samt maksimal ugentlig arbejdstid, fastsat, at arbejdsgivere skal indføre et arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for hver enkelt ansat.

Det er muligt at undtage visse ansatte fra regler om daglig og ugentlig hviletid samt maksimal ugentlig arbejdstid og dermed registreringskravet. Arbejdsgiveren skal foretage en konkret vurdering af, om den ansatte kan undtages. Det kan være ansatte hvis arbejdstid, der som følge af særlige træk ved arbejdet ikke kan måles og/eller fastsættes på forhånd eller ansatte, der selv kan fastsætte arbejdstiden. Det kan fx være ansatte med ledelsesfunktioner eller ansatte med beføjelse til at træffe selvstændige beslutninger. Det er ikke muligt at undtage hele personalegrupper, da der af arbejdsgiveren skal foretages en konkret vurdering af det enkelte ansættelsesforhold.

Det er ikke i arbejdstidsloven fastsat krav til i hvilket system arbejdstiden registreres. Arbejdstidsloven fastsætter dog enkelte krav til arbejdstidsregistreringssystemet, idet dette skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt, ligesom arbejdsgivere skal sørge for, at ansatte kan tilgå egne oplysninger i arbejdstidsregistreringssystemet.

Arbejdsgiveren skal opbevare de i arbejdstidsregistreringssystemet registrerede oplysninger i 5 år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for beregningen af de ansattes gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.